Sağlık Bilimleri Yüksekokulu

Dersler

ATA 151-Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I

Konuyla ilgili genel kavramlar, Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılış sebepleri, Milli Mücadele

için yapılmış olan hazırlıklar, kongreler, Sevr Antlaşması, savaşlar, TBMM’nin açılması,

Mudanya Ateşkes Antlaşması, Lozan Antlaşması ile ilgili konular tartışılmaktadır.

ATA 152-Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II

Saltanatın kaldırılması ve Cumhuriyetin ilanı, Türk inkılabının stratejisi ve önemi, hukuk,

ekonomik, siyasal, eğitim kültür alanında ve sosyal alanda yapılmış olan inkılaplar, çok partili

hayata geçme denemeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, Atatürk ilkeleri.

DKT101 Dil ve Konuşma Terapistleri için Anatomi

İnsan vücudu ve işleyişi hakkında temel bilgiler, hücre ve dokular, merkezi ve periferik sinir

sistemi, duyu organları, kas-iskelet sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, sindirim

sistemi, boşaltım sistemi, endokrin sistemi, üreme sistemi anatomisi konularını içermektedir.

DKT102 Dil ve Konuşma Terapistleri için Fizyoloji

İnsan vücudu ve işleyişi hakkında temel bilgiler, hücre ve dokular, merkezi ve periferik sinir

sistemi, duyu organları, kas-iskelet sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, sindirim

sistemi, boşaltım sistemi, endokrin sistemi, üreme sistemi fizyolojisi konularını içermektedir.

DKT103 Dil ve Konuşma Terapistliği Mesleğine Giriş

Dil ve konuşma terapisi mesleğinin tanım ve kapsamını, hizmet sunum alanlarını ve

yöntemlerini içerir.

DKT104 İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş

İletişim, konuşma ve dil: Temel kavramları, konuşma süreci ve öğelerini, dilin özellikleri ve

bileşenlerini, çocukluk çağı dil bozukluklarını, yetişkinlerde dil bozukluklarını, onuşma sesi

bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını, ses bozukluklarını, motor konuşma bozukluklarını,

yutma bozukluklarını, iletişim-dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirmesini,

multidisipliner çalışılması gereken meslekler ile ilgili konuları içermektedir.

DKT105 İşitme Bilimi

İletişim döngüsü, işitsel sistem anatomisi, işitsel sistem fizyolojisi, işitme kaybı nedenleri,

işitme kaybı tipleri, değerlendirme yöntemleri konularını içermektedir.

DKT106 Dil ve Konuşma Terapistleri için Dilbilim

Dilbilimin temel kavramları, dilbilim alanları ve temel kavramları ve dilbilimin dil ve

konuşma terapisindeki rolü ve önemi konularını içermektedir.DKT107 Halk Sağlığı

Halk sağlığının tanımı, önemi ve uygulama alanları, Türkiye’deki sağlık sistemi, sağlık

eğitimi, enfeksiyon hastalıkları, anne-çocuk sağlığı, aile planlaması, bağımlılıklar konularını

içermektedir.

DKT108 Ses Fiziği ve Akustik

Sesin tanımı, sesin özellikleri, ses ve duyma kavramları, sesin algılanmasında önemli olan

akustik özellikler konularını içermektedir.

DKT110 Tıbbi İlkyardım

İlkyardımın tanıtımı, insan vücudu ve yaşamsal bulgular, yaşam tehlikesi olan durumlarda

ilkyardım uygulamaları, hasta/yaralı taşıma teknikleri konularını içermektedir.

DKT201 Ses Bozukluklarına Giriş

Solunum ve ses üretim sistemleri, ses bozuklukları ile ilişkili tanım ve terimler ve ses

bozuklukları konularını içermektedir.

DKT202 Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Giriş

Normal dil gelişimi, dil gelişiminde risk faktörleri, dil bozukluklarının sınıflandırılması

konularını içermektedir.

DKT203 Konuşma Sesi Bozukluklarına Giriş

Normal fonolojik gelişim, fonoloji- artikülasyon ilişkisi, konuşma seslerinin gelişimi,

konuşma sesi bozukluklarının sınıflandırılması konularını içermektedir.

DKT204 Akıcılık Bozukluklarına Giriş

Akıcılık bozukluğu tanım ve türlerini; kekemeliğin çok boyutlu yapısını, kekemeliğin sıklık,

yaygınlık ve yaşam boyu seyrini; kekemeliğin ortaya çıkmasına etki eden risk faktörlerini;

kekemelikte kendiliğinden iyileşmeyi; kekemeliğin kronikleşmesine etki eden risk

faktörlerini; hızlı bozuk konuşma tanım, yaygınlık ve nedenlerini; hızlı bozuk konuşmaya

ilişkin kuram ve yaklaşımları, HBK’nın özelliklerini kapsamaktadır.

DKT205 Edinilmiş Dil Bozukluklarına Giriş

Afazi, travmatik beyin hasarı, sağ beyin hasarı, nörodejeneratif hastalıklar konularını

içermektedir.

DKT206 Motor Konuşma Bozukluklarına Giriş

Motor konuşma bozukluklarının tanımı ve sınıflandırılması, nörolojik temelleri, dizartri ve

apraksi tanımı ve sınıflandırmaları, ayırıcı tanı konularını içermektedir.DKT207 Dil ve Konuşmanın Nöroanatomisi ve Nörofizyolojisi

İletişim, dil ve konuşmanın beyinle ilişkisi, sinir sistemi organizasyonu, dilsel işlevlerin

nöroanatomik ve nörofizyolojik organizasyonu konularını içermektedir.

DKT208 Yutma Bozukluklarına Giriş

Yutmanın anatomisi ve fizyolojisi, çiğneme ve yutmanın nöroanatomisi ve nörofizyolojisi,

yutma bozuklukları tanım ve sınıflandırılması, yutma bozukluklarının nedenleri konularını

kapsamaktadır.

DKT209 Dil Edinim Kuramları ve Dil Gelişimi

Dilin tanımı ve işlevi, iletişim ve dil gelişimi ilişkisi, dil edinim kuramları ve bu kouramların

dil ve konuşma terapisiyle ilişkisi konularını içermektedir.

DKT210 Fonetik

Fonetiğin tanımı ve terimleri, fonetik açısından konuşma organları ve işlevleri, ünlü ve ünsüz

sesler, uluslararası sesçil alfabe konularını içermektedir.

DKT211 Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri

Araştırmanın önemi, araştırmanın aşamaları, hipotez, evren ve örneklem, geçerlilik ve

güvenilirlik, veri toplama yöntemleri, ölçekler/anket formu hazırlanması, veri analizi

konularını içermektedir.

DKT212 Dil ve Konuşma Terapistleri için Odyoloji

Dil ve konuşma terapisi ile odyoloji ilişkisi, odyolojinin genel tanımı ve temel kavramları,

işitme kayıpları ve odyolojik değerlendirmeler, işitme cihazları, koklear implant, işitsel- sözel

yaklaşım konularını kapsamaktadır.

DKT213 Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Ağız Yüz Anomalileri

Kulak burun boğaz anatomi ve fizyolojisi, yapıların dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları

açısından işlev ve görevleri, kulak burun boğaz hastalıkları, ağız-yüz anomalileri,

interdisipliner çalışma konularını içermektedir.

DKT214 Çocuk Sağlığı ve Nörolojisi

Normal beyin gelişimi, normal nöromotor gelişim, risk faktörleri ve riskli bebek izlemi,

çocukluk çağı nörolojik hastalıklar ve sendromlar, nörolojik hastalıkların dil-konuşma

gelişimine etkisi, ekip çalışması, dil ve konuşma terapistinin rolü konularını içermektedir.DKT215 Dil ve Konuşma Terapistleri için Embriyoloji

Üreme hücreleri ve genital sistemler, gelişimin aşamaları, dil ve konuşma bozukluklarını

etkileyen yapıların embriyolojik gelişimleri konularını kapsamaktadır.

DKT216 Dil ve Konuşma Terapistleri için Farmakoloji

Farmakoloji ile ilgili genel tanım ve kavramlar, ilaç uygulama yolları, farmakokinetik ve

farmakodinamik, ilaç etkileri ve dil, konuşma, ses, yutma vb. dil ve konuşma terapistlerinin

gördüğü vaka gruplarının kullandığı ilaçlar ve yan etkileri konularını içermektedir.

DKT217 Özel Gereksinimli Bireyler

Özel eğitimle ilişkili temel kavramların açıklanması, zihinsel yetersizliği, işitme yetersizliği,

görme yetersizliği, fiziksel yetersizliği ve süreğen hastalığı, çoklu yetersizliği öğrenme

güçlüğü, üstün zekalı, otizm spektrum bozukluğu, duygu ve davranış bozukluğu, dil ve

konuşma bozukluğu olan bireylerin eğitimi konularını içermektedir.

DKT218 Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerileri

Dil ve konuşma yetersizliği olan bireylerin dil, konuşma ve iletişim özellikleri, sorunları, bu

becerilerin değerlendirilmesi, becerilerin öğretimindeki yaklaşımlar, alternatif destekleyici

iletişim sistemleri konularını içermektedir.

DKT219 DKT'de Sağlık Durumları ve Bağlamsal Faktörler

Sağlık, hastalık, tedavi, terapi ve rehabilitasyon kavramları, rehabilitasyonun temel ilkeleri,

habilitasyon kavramı, sağlığın uluslararası sınıflandırma çerçevesi konularını kapsamaktadır.

DKT220 Uygulamalı Davranış Analizi

Uygulamalı davranış analizi kavramı, tarihçesi ve özellikleri, uygun ve uygun olmayan

davranışların belirlenmesi, veri toplama, uygun davranışları arttırma ve uygun olmayan

davranışları azaltma/ortadan kaldırmaya yönelik ilkeler, bireyselleştirilmiş davranış

değiştirme planı hazırlama ve uygulaması konularını içermektedir.

DKT301 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Çocukluk çağı dil bozukluklarında değerlendirme ve müdahale konularını içermektedir.

DKT302 Motor Konuşma Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Motor konuşma bozukluklarının değerlendirme ve terapisi konularını içermektedir.

DKT303 Akıcılık Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Kekemelik ve hızlı bozuk konuşma gibi konuşmadaki akıcılık bozukluklarının kanıt temelli

değerlendirilmesi ve müdahalesine ilişkin yaklaşım ve yöntemleri, kekemelik ve HBK’nıntarama, işlevsel değerlendirme ve ayırıcı tanılama, müdahale/terapi, iş birliği ve ekip

çalışması, değerlendirme sonuçlarını raporlama, terapi planı tasarlama, yürütme ve

raporlamayı, aile ile görüşme ve aileyi bilgilendirme becerilerinin kazandırılmasını içerir.

DKT304 Yutma Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Yutma değerlendirmesi ve yutma terapisi konularını kapsamaktadır.

DKT305 Ses Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Ses bozukluklarının değerlendirmesi ve ses bozuklukları terapi yöntemleri konularını

içermektedir.

DKT306 Edinilmiş Dil Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Edinilmiş dil bozuklarının değerlendirilmesi, değerlendirme araçları, terapi yaklaşımları,

terapi planlama, materyal hazırlama konularını içermektedir.

DKT307 Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Konuşma sesi bozukluklarında değerlendirme ve terapi konularını içermektedir.

DKT308 Rezonans Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi

Rezonans bozuklukları, rezonans bozukluklarında dil ve konuşma terapistinin rolü, rezonans

bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi konularını içermektedir.

DKT309 Klinik Uygulama I: Multidisipliner Çalışma

Dil ve konuşma terapisinde temel tarama, ölçme ve görüşme teknikleri, formal ve informal

değerlendirme, doğal veri toplama ve çözümleme, farklı dil ve konuşma problemi olan

bireylerde uygulanan farklı tarama, ölçme ve görüşme teknikleriyle edinilen bilgilerin

yorumlanması ve raporlanması; dil ve konuşma testleri, hikâye alma, ölçme ve görüşme

sonuçlarını sunma ve tartışma konularını içermektedir.

DKT310 Klinik Uygulama II: Denetimli Değerlendirme ve Terapi

Dil ve konuşma terapisinde değerlendirme ve terapi yöntemlerinin vakalarla uygulamalı

olarak kullanılması; değerlendirme ve terapide vakalarla kullanmak üzere kontrol listeleri,

değerlendirme araçları, test takımları, terapi araçlarının geliştirilmesi ve sonrasında

uygulanması ve raporlanması; süreçlerde teknolojiyi kullanma konularını kapsamaktadır.

DKT311 Dil ve Konuşma Terapisinde Oyun

Bu ders, oyunun tanımı, özellikleri ve önemi, oyunun tarihi ve tarihsel süreçte oyun ile ilgili

görüşler, oyun kuramları, oyunun sınıflandırılması, evreleri ve türleri, oyun ve öğrenme,

gelişim dönemlerine göre oyun ve aşamaları, çocuğu tanıma tekniği olarak oyun, oyunetkinliği planlama ve uygulama, oyun etkinliğinde çevrenin düzenlenmesi ve oyun alanları,

oyuncak ve oyun araç gereçleri, anne baba çocuk ve oyun, dil ve konuşma terapisinde

kullanılan oyun temelli yaklaşımlar, oyunda dil ve konuşma terapistinin rolü konularını

içermektedir.

DKT312 Gelişim Dönemleri ve Duygu, Davranış, Uyum Bozuklukları

Bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin

özellikleri, duygu, davranış, uyum problemleri ve bu problemlerle baş etme yolları konularını

içermektedir.

DKT313 Erken Okuryazarlık

Okuryazarlık gelişimi, dil gelişimi ile ilişkisi, erken okuryazarlık becerileri ve okumaya

katkıları, erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi, erken okuryazarlık becerilerinin

kazandırılması konularını kapsamaktadır.

DKT314 Otizm Spektrum Bozukluğu: İletişim ve Dil

Normal dil gelişimi, otizm spektrum bozukluğunda iletişim ve dil gelişimi, otizm ve spektrum

bozukluğunda iletişim ve dil değerlendirme ve terapisi, otizm spektrum bozukluğunda

alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri konularını içermektedir.

DKT315 Temel Ortodonti Bilgisi ve Protezler

Ortodontinin temel kavramları, ortodontik gelişim ve gelişim dönemleri, ortodontik tanı ve

değerlendirme, ortodontik girişimler, protezler, konuşma aparatları, dil ve konuşma

bozukluklarında ortodontinin önemi, dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerde ortodontik

değerlendirme, tanı ve müdahale, aile eğitimi konularını içermektedir.

DKT316 Dil ve Konuşma Terapistleri için Müzik ve Şan Eğitimi

Sesin özellikleri, ses eğitimi, diyafram nefes egzersizleri, fonasyon, piyanoda register ve

uygulamalı ses egzersizleri konularını kapsamaktadır.

DKT401 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları Uygulamaları

Çocuklarda tipik ve tipik olmayan dil gelişim özelliklerini ayırt etme, çocukluk dönemi dil

bozukluklarını ve ayırt edici özelliklerinin tanımlama, kanıt temelli dil değerlendirmesi

yapabilme ve terapi programı tasarlayıp, raporlama becerilerinin kazandırılmasını

içermektedir.

DKT402 Akıcılık Bozuklukları UygulamalarıBu ders kapsamında normal akıcısızlık, kekemelik ayırıcı tanısı yapabilme, akıcılık

bozukluklarını kanıt temelli olarak değerlendirme, kekemelik ve hızlı bozuk konuşma terapi

programı tasarlama, yürütme, raporlama becerileri ve aile ile görüşme teknikleri kazandırılır.

DKT403 Ses Bozuklukları Uygulamaları

Ses bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı içerir.

DKT404 Konuşma Sesi Bozuklukları Uygulamaları

Konuşma sesi bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı

içerir.

DKT405 Motor Konuşma Bozuklukları Uygulamaları

Motor konuşma bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı

içerir.

DKT406 Yutma Bozuklukları Uygulamaları

Yutma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirmesini yapabilme ve terapi programı

tasarlayıp yürütme becerisi kazandırmayı içerir.

DKT407 Edinilmiş Dil Bozuklukları Uygulamaları

Afazi gibi edinilmiş dil bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi

kazandırmayı içerir.

DKT408 Rezonans Bozuklukları Uygulamaları

Rezonans bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı içerir.

DKT409 Dil ve Konuşma Terapisinde Klinik Uygulama I

Dil ve konuşma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirme ve terapisine genel bakışı

içermektedir.

DKT410 Dil ve Konuşma Terapisinde Klinik Uygulama II

Dil ve konuşma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirme ve terapisine genel bakışı

içermektedir.

DKT411 Dil ve Konuşma Terapisinde Yaşam Boyu Danışmanlık: Aile, Okul ve Klinik

Dil ve konuşma terapisinde danışmanlık teknikleri, aile kavramını, aile sistemini, dil ve

konuşma terapisinde aile eğitiminin önemini, iletişim, dil ve konuşma bozukluğu olan

bireylerin, ailelerinin ve öğretmenlerinin desteklenmesine yönelik bilgileri içermektedir.

DKT412 Mesleki Etik ve MevzuatDil ve konuşma terapistliğinin önemi ve özellikleri; dil ve konuşma terapistlerinin sahip

olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri, dil ve konuşma terapisinde kişisel ve mesleki

gelişim, bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama, etiğin tanımı ve önemi, genel

etik ilkeleri ve uygulama alanları, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı, iş birliği, sosyo-

kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma

konularını içermektedir.

DKT414 Sağlık Hizmetlerinde İletişim

Kişilerarası iletişimin tanımı, önemi ve temel işlevleri, kişilerarası iletişimi etkileyen

etmenler, sağlık hizmetlerinde iletişim ilkeleri, kuramlar, dil ve konuşma terapisti ve dil

konuşma bozukluğu olan bireyin etkili iletişim süreci konularını içermektedir.

İNG171 İngilizce I

Bu ders ingilizceye yeni başlayan öğrenciler için düzenlenmiş olup temel dil becerilerini

geliştirmeyi hedefler. Farklı öğretim teknikleri ve uygulama çalışmaları aracılığı ile

öğrencilerin dinlenme, konuşma, okuma ve yazma becerileri edinmelerine yardımcı olur.

Öğrenciler, gerçek yaşamda karşılaşılan durumlar içinde kullanılan diyaloglar ve metinler

kullanarak temel dilbilgisi kalıpları ve sözcükleri öğrenirler. Bu ders sonunda öğrenciler

İngilizce başlangıç seviyesinden orta düzeye ilerlemek üzere hazırlanırlar.

İNG172 İngilizce II

İng 171 dersinin devamı niteliğinde düzenlenen bu ders temel dil becerilerini geliştirmeyi

hedefler. Gerçek yaşamda kullanılan İngilizce sözcüklerinin öğrenilmesi ve kelime

hazinesinin zenginleştirilmesi amaçlanır. Öğrencilerin yabancı dilde okuma becerileri

geliştirilir. Aynı şekilde iletişim yeteneklerinin artması sağlanır.

KPL100 Kariyer Planlaması

Öğrencilerde "kariyer" konusunda bir bilinç oluşturmak; öğrencilerin ilgi alanları, kişisel

özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanarak ve farklı sektörleri tanıyarak kişisel bir

kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı olmaktır.

PSİ157 Psikolojiye Giriş

Psikolojinin tanımı, amaçları, dalları, çalışma alanlarının anlatılması, evrim, genetik, davranış,

davranışın gelişimi, öğrenme ilkeleri ve bellek, öğrenme stratejileri, öğrenme malzemesi,

birincil dürtüler, duygu ve heyecanlar, duyular ve algı konularını içermektedir.

THU402 Topluma Hizmet UygulamalarıToplum, topluma hizmet uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramları; toplumsal ve kültürel

değerler yönünden sosyal sorumluluk projeleri; güncel toplumsal sorunları belirleme;

belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlama; bireysel ve grup olarak

sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer alma; çeşitli kurum ve kuruluşlarda sosyal

sorumluluk projelerine katılma; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel

etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılma; sosyal sorumluluk

projelerinin sonuçlarını değerlendirme konularını içermektedir.

TRD157 Türk Dili I

Türk Dili dersleri, öğrencilerin Türk dilinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle

göstermelerini; duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini,

yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı

kazanmalarını, onların yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözcük hazinelerini

geliştirmelerini; okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme

kurallarını öğrenmelerini; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini

geliştirmelerini hedeflemektedir.

TRD158 Türk Dili II

Amaç, öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle açıklamaları;

Türkçenin yazım ve söyleyiş özelliklerini örnekleriyle göstermeleridir. Öğrencilerin anlama

(dinleme/okuma/izleme anlama) ve anlatma (sözlü ve yazılı anlatım) becerilerini

geliştirmelerine, Türk ve dünya kültür ve edebiyatlarıyla ilişki kurmalarına olanak sağlar.

Düşüncede Özgür, Eğitimde Çağdaş, Bilimde Evrensel