Sağlık Bilimleri Yüksekokulu
Dersler
ATA 151-Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi I
Konuyla ilgili genel kavramlar, Osmanlı İmparatorluğu’nun yıkılış sebepleri, Milli Mücadele
için yapılmış olan hazırlıklar, kongreler, Sevr Antlaşması, savaşlar, TBMM’nin açılması,
Mudanya Ateşkes Antlaşması, Lozan Antlaşması ile ilgili konular tartışılmaktadır.
ATA 152-Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi II
Saltanatın kaldırılması ve Cumhuriyetin ilanı, Türk inkılabının stratejisi ve önemi, hukuk,
ekonomik, siyasal, eğitim kültür alanında ve sosyal alanda yapılmış olan inkılaplar, çok partili
hayata geçme denemeleri, Atatürk dönemi Türk dış politikası, Atatürk ilkeleri.
DKT101 Dil ve Konuşma Terapistleri için Anatomi
İnsan vücudu ve işleyişi hakkında temel bilgiler, hücre ve dokular, merkezi ve periferik sinir
sistemi, duyu organları, kas-iskelet sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, sindirim
sistemi, boşaltım sistemi, endokrin sistemi, üreme sistemi anatomisi konularını içermektedir.
DKT102 Dil ve Konuşma Terapistleri için Fizyoloji
İnsan vücudu ve işleyişi hakkında temel bilgiler, hücre ve dokular, merkezi ve periferik sinir
sistemi, duyu organları, kas-iskelet sistemi, dolaşım sistemi, solunum sistemi, sindirim
sistemi, boşaltım sistemi, endokrin sistemi, üreme sistemi fizyolojisi konularını içermektedir.
DKT103 Dil ve Konuşma Terapistliği Mesleğine Giriş
Dil ve konuşma terapisi mesleğinin tanım ve kapsamını, hizmet sunum alanlarını ve
yöntemlerini içerir.
DKT104 İletişim, Dil ve Konuşma Bozukluklarına Giriş
İletişim, konuşma ve dil: Temel kavramları, konuşma süreci ve öğelerini, dilin özellikleri ve
bileşenlerini, çocukluk çağı dil bozukluklarını, yetişkinlerde dil bozukluklarını, onuşma sesi
bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını, ses bozukluklarını, motor konuşma bozukluklarını,
yutma bozukluklarını, iletişim-dil ve konuşma bozukluklarının değerlendirmesini,
multidisipliner çalışılması gereken meslekler ile ilgili konuları içermektedir.
DKT105 İşitme Bilimi
İletişim döngüsü, işitsel sistem anatomisi, işitsel sistem fizyolojisi, işitme kaybı nedenleri,
işitme kaybı tipleri, değerlendirme yöntemleri konularını içermektedir.
DKT106 Dil ve Konuşma Terapistleri için Dilbilim
Dilbilimin temel kavramları, dilbilim alanları ve temel kavramları ve dilbilimin dil ve
konuşma terapisindeki rolü ve önemi konularını içermektedir.DKT107 Halk Sağlığı
Halk sağlığının tanımı, önemi ve uygulama alanları, Türkiye’deki sağlık sistemi, sağlık
eğitimi, enfeksiyon hastalıkları, anne-çocuk sağlığı, aile planlaması, bağımlılıklar konularını
içermektedir.
DKT108 Ses Fiziği ve Akustik
Sesin tanımı, sesin özellikleri, ses ve duyma kavramları, sesin algılanmasında önemli olan
akustik özellikler konularını içermektedir.
DKT110 Tıbbi İlkyardım
İlkyardımın tanıtımı, insan vücudu ve yaşamsal bulgular, yaşam tehlikesi olan durumlarda
ilkyardım uygulamaları, hasta/yaralı taşıma teknikleri konularını içermektedir.
DKT201 Ses Bozukluklarına Giriş
Solunum ve ses üretim sistemleri, ses bozuklukları ile ilişkili tanım ve terimler ve ses
bozuklukları konularını içermektedir.
DKT202 Çocukluk Çağı Dil Bozukluklarına Giriş
Normal dil gelişimi, dil gelişiminde risk faktörleri, dil bozukluklarının sınıflandırılması
konularını içermektedir.
DKT203 Konuşma Sesi Bozukluklarına Giriş
Normal fonolojik gelişim, fonoloji- artikülasyon ilişkisi, konuşma seslerinin gelişimi,
konuşma sesi bozukluklarının sınıflandırılması konularını içermektedir.
DKT204 Akıcılık Bozukluklarına Giriş
Akıcılık bozukluğu tanım ve türlerini; kekemeliğin çok boyutlu yapısını, kekemeliğin sıklık,
yaygınlık ve yaşam boyu seyrini; kekemeliğin ortaya çıkmasına etki eden risk faktörlerini;
kekemelikte kendiliğinden iyileşmeyi; kekemeliğin kronikleşmesine etki eden risk
faktörlerini; hızlı bozuk konuşma tanım, yaygınlık ve nedenlerini; hızlı bozuk konuşmaya
ilişkin kuram ve yaklaşımları, HBK’nın özelliklerini kapsamaktadır.
DKT205 Edinilmiş Dil Bozukluklarına Giriş
Afazi, travmatik beyin hasarı, sağ beyin hasarı, nörodejeneratif hastalıklar konularını
içermektedir.
DKT206 Motor Konuşma Bozukluklarına Giriş
Motor konuşma bozukluklarının tanımı ve sınıflandırılması, nörolojik temelleri, dizartri ve
apraksi tanımı ve sınıflandırmaları, ayırıcı tanı konularını içermektedir.DKT207 Dil ve Konuşmanın Nöroanatomisi ve Nörofizyolojisi
İletişim, dil ve konuşmanın beyinle ilişkisi, sinir sistemi organizasyonu, dilsel işlevlerin
nöroanatomik ve nörofizyolojik organizasyonu konularını içermektedir.
DKT208 Yutma Bozukluklarına Giriş
Yutmanın anatomisi ve fizyolojisi, çiğneme ve yutmanın nöroanatomisi ve nörofizyolojisi,
yutma bozuklukları tanım ve sınıflandırılması, yutma bozukluklarının nedenleri konularını
kapsamaktadır.
DKT209 Dil Edinim Kuramları ve Dil Gelişimi
Dilin tanımı ve işlevi, iletişim ve dil gelişimi ilişkisi, dil edinim kuramları ve bu kouramların
dil ve konuşma terapisiyle ilişkisi konularını içermektedir.
DKT210 Fonetik
Fonetiğin tanımı ve terimleri, fonetik açısından konuşma organları ve işlevleri, ünlü ve ünsüz
sesler, uluslararası sesçil alfabe konularını içermektedir.
DKT211 Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri
Araştırmanın önemi, araştırmanın aşamaları, hipotez, evren ve örneklem, geçerlilik ve
güvenilirlik, veri toplama yöntemleri, ölçekler/anket formu hazırlanması, veri analizi
konularını içermektedir.
DKT212 Dil ve Konuşma Terapistleri için Odyoloji
Dil ve konuşma terapisi ile odyoloji ilişkisi, odyolojinin genel tanımı ve temel kavramları,
işitme kayıpları ve odyolojik değerlendirmeler, işitme cihazları, koklear implant, işitsel- sözel
yaklaşım konularını kapsamaktadır.
DKT213 Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Ağız Yüz Anomalileri
Kulak burun boğaz anatomi ve fizyolojisi, yapıların dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları
açısından işlev ve görevleri, kulak burun boğaz hastalıkları, ağız-yüz anomalileri,
interdisipliner çalışma konularını içermektedir.
DKT214 Çocuk Sağlığı ve Nörolojisi
Normal beyin gelişimi, normal nöromotor gelişim, risk faktörleri ve riskli bebek izlemi,
çocukluk çağı nörolojik hastalıklar ve sendromlar, nörolojik hastalıkların dil-konuşma
gelişimine etkisi, ekip çalışması, dil ve konuşma terapistinin rolü konularını içermektedir.DKT215 Dil ve Konuşma Terapistleri için Embriyoloji
Üreme hücreleri ve genital sistemler, gelişimin aşamaları, dil ve konuşma bozukluklarını
etkileyen yapıların embriyolojik gelişimleri konularını kapsamaktadır.
DKT216 Dil ve Konuşma Terapistleri için Farmakoloji
Farmakoloji ile ilgili genel tanım ve kavramlar, ilaç uygulama yolları, farmakokinetik ve
farmakodinamik, ilaç etkileri ve dil, konuşma, ses, yutma vb. dil ve konuşma terapistlerinin
gördüğü vaka gruplarının kullandığı ilaçlar ve yan etkileri konularını içermektedir.
DKT217 Özel Gereksinimli Bireyler
Özel eğitimle ilişkili temel kavramların açıklanması, zihinsel yetersizliği, işitme yetersizliği,
görme yetersizliği, fiziksel yetersizliği ve süreğen hastalığı, çoklu yetersizliği öğrenme
güçlüğü, üstün zekalı, otizm spektrum bozukluğu, duygu ve davranış bozukluğu, dil ve
konuşma bozukluğu olan bireylerin eğitimi konularını içermektedir.
DKT218 Yetersizliği Olan Bireylerin Dil ve İletişim Becerileri
Dil ve konuşma yetersizliği olan bireylerin dil, konuşma ve iletişim özellikleri, sorunları, bu
becerilerin değerlendirilmesi, becerilerin öğretimindeki yaklaşımlar, alternatif destekleyici
iletişim sistemleri konularını içermektedir.
DKT219 DKT'de Sağlık Durumları ve Bağlamsal Faktörler
Sağlık, hastalık, tedavi, terapi ve rehabilitasyon kavramları, rehabilitasyonun temel ilkeleri,
habilitasyon kavramı, sağlığın uluslararası sınıflandırma çerçevesi konularını kapsamaktadır.
DKT220 Uygulamalı Davranış Analizi
Uygulamalı davranış analizi kavramı, tarihçesi ve özellikleri, uygun ve uygun olmayan
davranışların belirlenmesi, veri toplama, uygun davranışları arttırma ve uygun olmayan
davranışları azaltma/ortadan kaldırmaya yönelik ilkeler, bireyselleştirilmiş davranış
değiştirme planı hazırlama ve uygulaması konularını içermektedir.
DKT301 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Çocukluk çağı dil bozukluklarında değerlendirme ve müdahale konularını içermektedir.
DKT302 Motor Konuşma Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Motor konuşma bozukluklarının değerlendirme ve terapisi konularını içermektedir.
DKT303 Akıcılık Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Kekemelik ve hızlı bozuk konuşma gibi konuşmadaki akıcılık bozukluklarının kanıt temelli
değerlendirilmesi ve müdahalesine ilişkin yaklaşım ve yöntemleri, kekemelik ve HBK’nıntarama, işlevsel değerlendirme ve ayırıcı tanılama, müdahale/terapi, iş birliği ve ekip
çalışması, değerlendirme sonuçlarını raporlama, terapi planı tasarlama, yürütme ve
raporlamayı, aile ile görüşme ve aileyi bilgilendirme becerilerinin kazandırılmasını içerir.
DKT304 Yutma Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Yutma değerlendirmesi ve yutma terapisi konularını kapsamaktadır.
DKT305 Ses Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Ses bozukluklarının değerlendirmesi ve ses bozuklukları terapi yöntemleri konularını
içermektedir.
DKT306 Edinilmiş Dil Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Edinilmiş dil bozuklarının değerlendirilmesi, değerlendirme araçları, terapi yaklaşımları,
terapi planlama, materyal hazırlama konularını içermektedir.
DKT307 Konuşma Sesi Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Konuşma sesi bozukluklarında değerlendirme ve terapi konularını içermektedir.
DKT308 Rezonans Bozuklukları Değerlendirme ve Terapisi
Rezonans bozuklukları, rezonans bozukluklarında dil ve konuşma terapistinin rolü, rezonans
bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi konularını içermektedir.
DKT309 Klinik Uygulama I: Multidisipliner Çalışma
Dil ve konuşma terapisinde temel tarama, ölçme ve görüşme teknikleri, formal ve informal
değerlendirme, doğal veri toplama ve çözümleme, farklı dil ve konuşma problemi olan
bireylerde uygulanan farklı tarama, ölçme ve görüşme teknikleriyle edinilen bilgilerin
yorumlanması ve raporlanması; dil ve konuşma testleri, hikâye alma, ölçme ve görüşme
sonuçlarını sunma ve tartışma konularını içermektedir.
DKT310 Klinik Uygulama II: Denetimli Değerlendirme ve Terapi
Dil ve konuşma terapisinde değerlendirme ve terapi yöntemlerinin vakalarla uygulamalı
olarak kullanılması; değerlendirme ve terapide vakalarla kullanmak üzere kontrol listeleri,
değerlendirme araçları, test takımları, terapi araçlarının geliştirilmesi ve sonrasında
uygulanması ve raporlanması; süreçlerde teknolojiyi kullanma konularını kapsamaktadır.
DKT311 Dil ve Konuşma Terapisinde Oyun
Bu ders, oyunun tanımı, özellikleri ve önemi, oyunun tarihi ve tarihsel süreçte oyun ile ilgili
görüşler, oyun kuramları, oyunun sınıflandırılması, evreleri ve türleri, oyun ve öğrenme,
gelişim dönemlerine göre oyun ve aşamaları, çocuğu tanıma tekniği olarak oyun, oyunetkinliği planlama ve uygulama, oyun etkinliğinde çevrenin düzenlenmesi ve oyun alanları,
oyuncak ve oyun araç gereçleri, anne baba çocuk ve oyun, dil ve konuşma terapisinde
kullanılan oyun temelli yaklaşımlar, oyunda dil ve konuşma terapistinin rolü konularını
içermektedir.
DKT312 Gelişim Dönemleri ve Duygu, Davranış, Uyum Bozuklukları
Bebeklik, çocukluk, ergenlik, genç yetişkinlik, orta yaşlar ve yaşlılık gelişim dönemlerinin
özellikleri, duygu, davranış, uyum problemleri ve bu problemlerle baş etme yolları konularını
içermektedir.
DKT313 Erken Okuryazarlık
Okuryazarlık gelişimi, dil gelişimi ile ilişkisi, erken okuryazarlık becerileri ve okumaya
katkıları, erken okuryazarlık becerilerinin değerlendirilmesi, erken okuryazarlık becerilerinin
kazandırılması konularını kapsamaktadır.
DKT314 Otizm Spektrum Bozukluğu: İletişim ve Dil
Normal dil gelişimi, otizm spektrum bozukluğunda iletişim ve dil gelişimi, otizm ve spektrum
bozukluğunda iletişim ve dil değerlendirme ve terapisi, otizm spektrum bozukluğunda
alternatif ve destekleyici iletişim sistemleri konularını içermektedir.
DKT315 Temel Ortodonti Bilgisi ve Protezler
Ortodontinin temel kavramları, ortodontik gelişim ve gelişim dönemleri, ortodontik tanı ve
değerlendirme, ortodontik girişimler, protezler, konuşma aparatları, dil ve konuşma
bozukluklarında ortodontinin önemi, dil ve konuşma bozukluğu olan bireylerde ortodontik
değerlendirme, tanı ve müdahale, aile eğitimi konularını içermektedir.
DKT316 Dil ve Konuşma Terapistleri için Müzik ve Şan Eğitimi
Sesin özellikleri, ses eğitimi, diyafram nefes egzersizleri, fonasyon, piyanoda register ve
uygulamalı ses egzersizleri konularını kapsamaktadır.
DKT401 Çocukluk Çağı Dil Bozuklukları Uygulamaları
Çocuklarda tipik ve tipik olmayan dil gelişim özelliklerini ayırt etme, çocukluk dönemi dil
bozukluklarını ve ayırt edici özelliklerinin tanımlama, kanıt temelli dil değerlendirmesi
yapabilme ve terapi programı tasarlayıp, raporlama becerilerinin kazandırılmasını
içermektedir.
DKT402 Akıcılık Bozuklukları UygulamalarıBu ders kapsamında normal akıcısızlık, kekemelik ayırıcı tanısı yapabilme, akıcılık
bozukluklarını kanıt temelli olarak değerlendirme, kekemelik ve hızlı bozuk konuşma terapi
programı tasarlama, yürütme, raporlama becerileri ve aile ile görüşme teknikleri kazandırılır.
DKT403 Ses Bozuklukları Uygulamaları
Ses bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı içerir.
DKT404 Konuşma Sesi Bozuklukları Uygulamaları
Konuşma sesi bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı
içerir.
DKT405 Motor Konuşma Bozuklukları Uygulamaları
Motor konuşma bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı
içerir.
DKT406 Yutma Bozuklukları Uygulamaları
Yutma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirmesini yapabilme ve terapi programı
tasarlayıp yürütme becerisi kazandırmayı içerir.
DKT407 Edinilmiş Dil Bozuklukları Uygulamaları
Afazi gibi edinilmiş dil bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi
kazandırmayı içerir.
DKT408 Rezonans Bozuklukları Uygulamaları
Rezonans bozukluklarında kanıt temelli değerlendirme ve terapi becerisi kazandırmayı içerir.
DKT409 Dil ve Konuşma Terapisinde Klinik Uygulama I
Dil ve konuşma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirme ve terapisine genel bakışı
içermektedir.
DKT410 Dil ve Konuşma Terapisinde Klinik Uygulama II
Dil ve konuşma bozukluklarının kanıt temelli değerlendirme ve terapisine genel bakışı
içermektedir.
DKT411 Dil ve Konuşma Terapisinde Yaşam Boyu Danışmanlık: Aile, Okul ve Klinik
Dil ve konuşma terapisinde danışmanlık teknikleri, aile kavramını, aile sistemini, dil ve
konuşma terapisinde aile eğitiminin önemini, iletişim, dil ve konuşma bozukluğu olan
bireylerin, ailelerinin ve öğretmenlerinin desteklenmesine yönelik bilgileri içermektedir.
DKT412 Mesleki Etik ve MevzuatDil ve konuşma terapistliğinin önemi ve özellikleri; dil ve konuşma terapistlerinin sahip
olması gereken genel ve özel alan yeterlilikleri, dil ve konuşma terapisinde kişisel ve mesleki
gelişim, bilimsel temelli gelişmeleri takip etme ve uygulama, etiğin tanımı ve önemi, genel
etik ilkeleri ve uygulama alanları, bilgi edinimi, korunumu ve paylaşımı, iş birliği, sosyo-
kültürel farklılıklara saygı, cinsiyete saygı, bilimsel bilgiyi takip etme, öğrenme ve paylaşma
konularını içermektedir.
DKT414 Sağlık Hizmetlerinde İletişim
Kişilerarası iletişimin tanımı, önemi ve temel işlevleri, kişilerarası iletişimi etkileyen
etmenler, sağlık hizmetlerinde iletişim ilkeleri, kuramlar, dil ve konuşma terapisti ve dil
konuşma bozukluğu olan bireyin etkili iletişim süreci konularını içermektedir.
İNG171 İngilizce I
Bu ders ingilizceye yeni başlayan öğrenciler için düzenlenmiş olup temel dil becerilerini
geliştirmeyi hedefler. Farklı öğretim teknikleri ve uygulama çalışmaları aracılığı ile
öğrencilerin dinlenme, konuşma, okuma ve yazma becerileri edinmelerine yardımcı olur.
Öğrenciler, gerçek yaşamda karşılaşılan durumlar içinde kullanılan diyaloglar ve metinler
kullanarak temel dilbilgisi kalıpları ve sözcükleri öğrenirler. Bu ders sonunda öğrenciler
İngilizce başlangıç seviyesinden orta düzeye ilerlemek üzere hazırlanırlar.
İNG172 İngilizce II
İng 171 dersinin devamı niteliğinde düzenlenen bu ders temel dil becerilerini geliştirmeyi
hedefler. Gerçek yaşamda kullanılan İngilizce sözcüklerinin öğrenilmesi ve kelime
hazinesinin zenginleştirilmesi amaçlanır. Öğrencilerin yabancı dilde okuma becerileri
geliştirilir. Aynı şekilde iletişim yeteneklerinin artması sağlanır.
KPL100 Kariyer Planlaması
Öğrencilerde "kariyer" konusunda bir bilinç oluşturmak; öğrencilerin ilgi alanları, kişisel
özellikleri ve değerleri hakkında farkındalık kazanarak ve farklı sektörleri tanıyarak kişisel bir
kariyer planlaması yapabilmelerine yardımcı olmaktır.
PSİ157 Psikolojiye Giriş
Psikolojinin tanımı, amaçları, dalları, çalışma alanlarının anlatılması, evrim, genetik, davranış,
davranışın gelişimi, öğrenme ilkeleri ve bellek, öğrenme stratejileri, öğrenme malzemesi,
birincil dürtüler, duygu ve heyecanlar, duyular ve algı konularını içermektedir.
THU402 Topluma Hizmet UygulamalarıToplum, topluma hizmet uygulamaları ve sosyal sorumluluk kavramları; toplumsal ve kültürel
değerler yönünden sosyal sorumluluk projeleri; güncel toplumsal sorunları belirleme;
belirlenen toplumsal sorunların çözümüne yönelik projeler hazırlama; bireysel ve grup olarak
sosyal sorumluluk projelerinde gönüllü olarak yer alma; çeşitli kurum ve kuruluşlarda sosyal
sorumluluk projelerine katılma; panel, konferans, kongre, sempozyum gibi bilimsel
etkinliklere izleyici, konuşmacı ya da düzenleyici olarak katılma; sosyal sorumluluk
projelerinin sonuçlarını değerlendirme konularını içermektedir.
TRD157 Türk Dili I
Türk Dili dersleri, öğrencilerin Türk dilinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle
göstermelerini; duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini,
yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı
kazanmalarını, onların yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla sözcük hazinelerini
geliştirmelerini; okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme
kurallarını öğrenmelerini; kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini
geliştirmelerini hedeflemektedir.
TRD158 Türk Dili II
Amaç, öğrencilerin Türkçenin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle açıklamaları;
Türkçenin yazım ve söyleyiş özelliklerini örnekleriyle göstermeleridir. Öğrencilerin anlama
(dinleme/okuma/izleme anlama) ve anlatma (sözlü ve yazılı anlatım) becerilerini
geliştirmelerine, Türk ve dünya kültür ve edebiyatlarıyla ilişki kurmalarına olanak sağlar.